KOLEKSI ULASAN



Pendapat dan perkongsian blogger berkaitan isu-isu pendidikan dalam Matematik.


ULASAN INDIVIDU
ISU: PERKEMBANGAN PENDIDIKAN MATEMATIK DI MALAYSIA
(SEKOLAH RENDAH)

NAMA                       :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK          :           M20151000725

Pada pendapat saya, perkembangan pendidikan Matematik di Malaysia sejajar dengan perubahan semasa negara. Perkembangan pendidikan terutama dalam bidang Matematik, banyak diberi tumpuan kerana kepentingan subjek ini dalam masyarakat.
·         Tun Haji Abdul Razak Hussein  adalah Bapa Pembangunan yang merupakan pencetus utama kepada perubahan dan perkembangan pendidikan di Malaysia. Tanpa cetusan idea daripada beliau, mungkin kurang atau tiada kesedaran dikalangan masyarakat di Malaysia untuk fokus kepada pendidikan formal terutama bidang Matematik.

·         Tanpa Laporan Razak, mungkin isu pendidikan tidak dianggap penting dan ramai masyarakat yang akan kekal dengan pembelajaran secara turun temurun dan secara berkelompok. Maka, pendidikan tidak selaras dan tiada panduan kurikulum yang standard di seluruh Malaysia.

·         Permulaan Projek Imbuhan pada tahun 1975, sangat membantu golongan kurang berkemampuan pada ketika itu untuk mendapat taraf pendidikan yang sama dengan golongan kaya. Objektif Projek Imbuhan ini dapat dilihat persamaan dengan kemudahan yang disediakan oleh sekolah kerajaan pada masa kini, iaitu dengan memberi bantuan kewangan kepada golongan yang kurang berkemampuan seperti masyarakat luar bandar dan pedalaman, serta masyarakat orang asli. Ini terbukti dengan penyediaan banyak sekolah luar bandar dan sekolah di kawasan pedalaman, dan turut disediakan kemudahan asrama untuk pelajar, serta subsidi makanan kepada para pelajar miskin.


·         Perkembangan program daripada Projek Khas tahun 1970 sehingga KSSR kini, sentiasa ada penambahbaikan dari segi perancangan dan objektif. Program yang sentiasa dinaiktaraf ini sangat perlu agar selari mengikut perkembangan semasa.

·         Gaya pengajaran dan pembelajaran yang diterapkan dalam KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah), juga sangat baik untuk panduan para guru agar lebih kreatif dan boleh menarik minat para pelajar untuk meminati subjek yang diajar. Fokus KSSR yang telah dibahagi kepada tahap I dan tahap II juga sangat baik kerana memberi lebih peluang kepada pelajar untuk memahami subjek terutama dalam bidang Matematik dengan cara yang lebih berkesan.

·         Pada tahun 2016, pelajar sekolah rendah lepasan UPSR akan mendapat beberapa sijil selain sijil akademik keputusan peperiksaan UPSR. Saya menyokong pemberian sijil ini kerana kita dapat bezakan kualiti seseorang pelajar itu. Jika mengikut kaedah yang dilaksanakan kini, hanya penilaian berasaskan akademik sahaja yang dapat dinilai. Jika para pelajar mendapat beberapa keping sijil seperti sijil akademik, sijil kurikulum, serta sijil sahsiah diri, maka motivasi para pelajar akan lebih meningkat. Hal ini kerana mereka akan berusaha untuk mendapat pencapaian yang lebih baik bukan sahaja dari segi akademik, tetapi dari segi penglibatan aktiviti pelajar, penampilan diri dan membentuk tingkahlaku yang baik.



ULASAN INDIVIDU.
ISU: FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK DI KALANGAN MURID.

NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
Banyak faktor yang menyebabkan berlakunya jurang pencapaian Matematik di kalangan pelajar. Faktor ini bersifat kualitatif dan skop pencarian terlalu luas untuk dinilai. 
·         Selalunya sekolah di kawasan bandar, mendapat lebih banyak kemudahan daripada kawasan luar bandar. Kawasan sekolah bandar mudah menjadi tumpuan untuk memperoleh kemudahan seperti penggunaan talian internet untuk kegunaan teknologi maklumat, serta kemudahan pelbagai jenis buku rujukan,dan buku latihan di sekolah. Pelajar di kawasan bandar kebanyakannya hidup dalam ekonomi sederhana dan mewah. Maka mereka tidak perlu bersusah payah seperti pelajar di kawasan luar bandar yang jarak perjalanan dari rumah ke sekolah yang jauh,dan kurang pengangkutan awam. Hal ini menyebabkan kesukaran kepada para pelajar untuk ke sekolah. Persiapan dan perjalanan pelajar luar bandar untuk ke sekolah biasanya mengambil masa yang lebih lama. Pelajar mudah penat sebelum tiba ke sekolah untuk meneruskan sesi pembelajaran di sekolah. Oleh itu, mereka kurang fokus di dalam kelas.

·         Selain itu, gaya pengajaran dan pembelajaran guru juga mempengaruhi pencapaian Matematik pelajar. Kebanyakan guru lebih memberi tumpuan untuk menghabiskan topik yang perlu diajar tanpa menitikberatkan kefahaman pelajar. Kaedah penyampaian subjek Matematik kepada para pelajar adalah berbeza mengikut tahap kefahaman pelajar. Maka, guru perlu lebih kreatif untuk menarik perhatian para pelajar meminati subjek Matematik. Berdasarkan pengalaman saya sebagai seorang pelajar di sekolah dahulu, guru Matematik saya sendiri mengajar dan bercakap dengan papan hitam, dengan suara yang sangat perlahan, dan sukar untuk saya memahami maklumat apa yang cuba disampaikan.

·         Senarai sekolah berprestij tinggi kebanyakannya terletak di kawasan bandar. Sekolah berprestasi tinggi mempunyai persekitaran pembelajaran yang lebih baik dan memberi aura positif kepada para pelajar. Dari segi psikologi, nama sekolah berprestasi tinggi itu sendiri boleh memberi impak kepada minda para pelajar. Guru-guru sekolah seperti ini akan lebih memberi tumpuan kepada prestasi pelajar agar matlamat untuk menjadi sekolah cemerlang kekal setiap tahun. Tingkahlaku dan gaya pemikiran pelajar sekolah prestasi tinggi ini lebih baik dan kurang masalah disiplin seperti ponteng sekolah. Oleh itu, lebih mudah untuk mengawal pelajar di sekolah prestasi tinggi ini bagi mengekalkan pencapaian yang lebih baik dalam pelajaran terutama subjek Matematik.

ULASAN INDIVIDU.
ISU: BAHASA DALAM PENDIDIKAN
NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
           
            Bahasa merupakan alat komunikasi yang penting untuk menghantar, menerima atau penukaran maklumat, pendapat atau idea dengan tulisan, pertuturan atau imej visual atau mana-mana kombinasi ketiga-tiga unsur tersebut supaya bahan komunikasi difahami dengan jelas. Peranan bahasa dalam Matematik melibatkan perwakilan konsep, maklumat dan perkaitan seperti simbol, rumus, nombor, gambar rajah, bentuk dan graf ke dunia sebenar dalam kehidupan seharian.
            Isu bahasa merupakan perkara yang menjadi keutamaan dalam bidang pendidikan Matematik. Bermula dengan pelaksanaan PPSMI, dan kemudian dimansuhkan secara soft landing untuk melaksanakan MBMMBI. Banyak masalah yang wujud dalam pembelajaran Matematik dalam kalangan pelajar apabila PPSMI diperkenalkan. Faktor penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam subjek Matematik merupakan masalah utama pelaksanaannya, sehingga terpaksa dimansuhkan.  Hal ini kerana majoriti pelajar kurang menguasai bahasa Inggeris itu sendiri.
            Selain itu, faktor keyakinan dalam diri pelajar itu menyebabkan pelajar kurang motivasi untuk mempelajari subjek Matematik. Keyakinan, kepercayaan yang bersungguh-sungguh atau kepastian adalah satu lagi aspek yang tidak kurang penting dalam menghadapi proses pembelajaran kursus berkaitan dengan Matematik dalam bahasa Inggeris. Ini sedikit sebanyak dapat menentukan kejayaan dalam menguasai ilmu Matematik itu sendiri.
            Walaubagaimanapun, pelaksanaan penggunaan bahasa Inggeris untuk Matematik dengan sendirinya menyebabkan usaha memodenkan bahasa Melayu melalui pengayaan istilah dalam subjek Matematik yang sudah dilakukan puluhan tahun oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dan ratusan ahli ilmu tidak relevan lagi. Segala usaha yang melibatkan kewangan yang besar, waktu dan tenaga pakar ilmu yang menjadi asset negara secara tiba-tiba menjadi sia-sia belaka. Kekayaan khazanah ilmu yang sudah sedia ada dalam bahasa Melayu yang dihasilkan dalam bentuk buku teks dan rujukan dengan kos yang bukan kecil jumlahnya pun akan menjadi harta lupus dengan sendirinya apabila buku Matematik dan Sains dalam bahasa Melayu tidak diperlukan lagi. Sebagai akibatnya, bahasa Melayu akan menjadi bahasa yang kerdil apabila gersang khazanah ilmunya.
            Penggunaan bahasa dalam pendidikan Matematik ada kesan positif dan negatif. Jika pelaksanaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar diteruskan dalam subjek Matematik, mungkin boleh meningkatkan pengayaan bahasa antarabangsa itu dalam kalangan masyarakat. Namun, jika kita lihat negara maju seperti Jepun, mereka menggunakan bahasa ibunda sepenuhnya dalam pendidikan. Mereka tidak menggunakan bahasa Inggeris yang merupakan bahasa antarabangsa. Negara Jepun semakin maju dan sukar ditandingi dari segi pembangunan teknologi negara itu. Sekiranya ada pelajar daripada negara lain hendak sambung belajar terutama dalam bidang teknologi dan kejuruteraan, pelajar ini perlu mempelajari bahasa Jepun sebelum melanjutkan pelajaran ke Jepun. Ini membuktikan bahawa bahasa ibunda yang mereka pertahankan mampu membawa negara mereka maju dari pelbagai aspek termasuk pendidikan.
            Oleh itu, penggunaan bahasa ibunda adalah yang terbaik untuk mempelajari apa jua bidang yang diceburi. Hal ini telah dibuktikan apabila bahasa Melayu pernah menjadi bahasa lingua franca suatu ketika dahulu. Maka tidak mustahil jika suatu masa nanti bahasa Malaysia boleh menjadi bahasa antarabangsa pula.


ULASAN INDIVIDU.

ISU: PENDEKATAN PENGAJARAN (TEACHING APPROACH)
NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
           
            Teori konstruktivisme adalah satu pendekatan pengajaran berdasarkan penyelidikan tentang bagaimana manusia belajar. Konsep konstruktivisme menyediakan peluang kepada pelajar untuk membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari. Di samping menerangkan bagaimana pengetahuan disusun di dalam minda pelajar, kaedah konstruktivisme memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
            Guru adalah pengurus bilik darjah. Suasana bilik darjah yang menjalankan aktiviti konstruktivisme adalah berpusatkan murid (student centered). Kaedah konstruktivisme dilaksanakan dengan guru menggunakan teknik penyoalan bukan untuk menguji kefahaman murid tetapi adalah untuk menguji kemahiran murid dalam membina konsep. Amalan mengajar di sekolah perlulah menjurus kepada usaha membolehkan murid berfikir dalam persekitaran kehidupan. Proses ini menyeimbangkan peranan guru dan murid untuk berperanan secara saling bergantung antara satu sama lain. Ciri–ciri pengajaran dan pembelajaran konstruktivisme memberi penekanan kepada pengetahuan sedia ada sehingga tercapai pemahaman baru. Fungsi pembelajaran seperti ini bersifat penyesuaian dan bertanggungjawab untuk mengorganisasi dunia pengalaman dalam diri murid.
            Video pengajaran konstruktivisme berkaitan topik purata yang berdurasi 33.55 minit itu menjelaskan bagaimana konsep konstruktivisme dilaksanakan di sekolah rendah. Terdapat beberapa kesan positif, namun banyak kelemahan yang ditampilkan dalam video tersebut. Kebaikan kaedah konstruktivisme dalam video ini menunjukkan minat pelajar untuk mengikuti aktiviti yang dijalankan oleh guru. Guru menggunakan bahan seperti biskut, bekas dan pembilang yang biasa dilihat oleh pelajar. Walaubagaimanapun, banyak kelemahan yang dapat dilihat menerusi video ini. Tanpa pengenalan lebih lanjut tentang topik yang diperkenalkan kepada pelajar, guru terus kepada aktiviti mengira bilangan bahan yang terdapat dalam bekas, dan meminta pelajar susun atur mengikut arahan guru sahaja. Seharusnya guru menulis topik yang dipelajari di papan hitam, menjelaskan hasil pembelajaran dan menyatakan objektif topik tersebut. Tujuan pengenalan topik dan menulis di papan hitam agar pelajar jelas tentang apa yang dipelajari pada waktu tersebut.
            Selepas sesi pengenalan topik purata, guru tersebut menjalankan aktiviti berkumpulan yang mana setiap kumpulan dibekalkan bahan sebanyak 3 bekas. Pembahagian kumpulan yang besar agak kurang sesuai kerana bilangan 8 orang dalam satu kumpulan akan menyebabkan hanya sebahagian pelajar yang akan membuat aktiviti tersebut, manakala sebahagian pelajar lain hanya sebagai pemerhati sahaja. Cadangan saya adalah lebih sesuai jika menghadkan 4 orang pelajar sahaja dalam satu kumpulan. Semasa aktiviti dalam kumpulan dijalankan, guru hanya memberi arahan kepada pelajar tanpa menyatakan soalan purata di kertas atau papan hitam. Hal ini menyebabkan pelajar cuma mengikut arahan guru semata-mata tanpa mengetahui objektif tindakan tersebut dilakukan. Pelajar tidak jelas soalan yang dinyatakan dan tidak mengetahui bentuk soalan berkaitan purata. Kemudian, guru meminta pelajar menyebut rumus purata beramai-ramai, tanpa menulis rumus purata di papan hitam. Pelajar hanya menghafal dan mungkin akan lupa rumus purata selepas habis waktu kelas. Setiap bahan atau rumus yang penting perlu ditulis agar peratus daya ingatan pelajar lebih tinggi. 
            Selain itu, sesi kuiz dijalankan untuk menguji kefahaman pelajar tentang topik purata. Guru memberi soalan, dan wakil ahli setiap kumpulan perlu memberi jawapan dengan pantas. Hanya kumpulan yang menjawab dengan betul dan pantas sahaja akan mendapat markah. Kaedah kuiz seperti ini hanya memberi peluang kepada segelintir pelajar yang pandai sahaja. Cadangan saya ialah guru tersebut perlu memberi peluang kepada setiap kumpulan untuk memberikan jawapan. Satu soalan untuk satu ahli setiap kumpulan, agar semua pelajar diberi peluang sama rata untuk belajar.
            Kesimpulannya, kaedah yang diterapkan oleh guru dalam video tersebut perlu diperbaiki agar objektif kaedah konstruktivisme tercapai. Dalam setiap aktiviti yang dilaksanakan, guru perlu memperbanyakkan contoh, dan memberi penekanan terhadap cara mendapatkan rumus purata. Guru juga perlu menampal atau mempamerkan soalan dan rumus purata di papan hitam.

 


ULASAN INDIVIDU.
ISU: STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL
(PROFESSIONAL TEACHING STANDARD)
NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
           
            Standard pengajaran profesional guru berpandukan kepada Standard Guru Malaysia (SGM), menggariskan kompetensi profesional yang dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan. Dokumen ini disediakan sebagai panduan dan rujukan kepada guru, pendidik guru, agensi dan institusi latihan perguruan dalam usaha untuk melahirkan dan melestarikan guru berkualiti. Dokumen ini akan disemak semula secara berkala bagi tujuan penambahbaikan berterusan. Tujuan SGM digubal untuk mengenal pasti tahap kompetensi profesional guru dalam aspek amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, SGM bertujuan mengenal pasti tahap penyediaan dan pelaksanaan keperluan latihan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi menjamin tahap kompetensi guru yang ditetapkan tercapai.
            Ciri-ciri guru berkualiti perlu diterapkan untuk memastikan tugas setiap guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan. Guru perlu sentiasa mengamalkan nilai-nilai keguruan dan etika profesional keguruan. Hal ini kerana guru bertindak sebagai pengurus masa. Pengurus masa harus bijak mengawal masa terutama melibatkan masa ke kelas. Keluasan kawasan sesebuah sekolah yang besar sudah pasti mempunyai jarak kelas yang agak jauh dari bilik guru. Oleh itu, para guru perlu bergerak lebih awal dari bilik guru agar tidak lewat masuk ke kelas. Ini penting kerana disiplin masa menjadi contoh dan ikutan kepada para pelajar. Selain itu, guru merupakan model di sekolah. Sehubungan itu, mereka perlu mempunyai keterampilan yang menarik. Namun, perlu mengikut etika berpakaian yang formal dan profesional. Guru wanita terutamanya, tidak perlu berhias berlebih-lebihan. Cukup dengan solekan yang sederhana dan hiasan  aksesori yang ringkas. Apabila penampilan yang terlalu mewah, dan sarat dengan aksesori tambahan, kemungkinan menimbulkan ketidakselesaan kepada guru itu sendiri untuk mengajar, atau boleh menghilangkan tumpuan para pelajar. Para pelajar yang terlalu asyik melihat penampilan guru yang berhias berlebih-lebihan boleh menyebabkan mereka hilang fokus dalam kelas.
            Di samping itu, seorang guru seharusnya mahir mengintegrasi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Dalam era moden kini, setiap guru perlu sentiasa berpengetahuan dengan ilmu terkini agar lebih maju seiring dengan perkembangan pelajar. Mereka tidak boleh berada di tahap lama dan perlu sentiasa mempertingkatkan diri dengan teknologi semasa. Penggunaan ICT banyak mempengaruhi konsep pengajaran dan pembelajaran dalam kelas agar lebih menarik. Selain itu, guru juga perlu menguasai kemahiran komunikasi dan interpersonal. Kemahiran komunikasi yang berkesan mampu memberi kesan yang positif terhadap diri pelajar. Pelajar juga akan berasa lebih selesa untuk berkomunikasi dan berkongsi sebarang isu dengan guru.
            Perwatakan seorang guru juga mempengaruhi perkembangan dan watak pelajar. Setiap guru harus menjaga kesantunan diri walaupun dibebani dengan banyak masalah. Sekiranya guru sentiasa berkasar dengan pelajar, akan menimbulkan rasa tidak hormat pada guru dan kurangnya kepercayaan terhadap guru tersebut. Sikap guru yang sentiasa ambil peduli keadaan persekitaran dan prestasi pelajar juga boleh membantu meningkatkan pencapaian para pelajar. Guru yang prihatin dengan kehendak pelajar dan ibu bapa merupakan tindakan yang sangat dipuji dan perlu dihargai. Hal ini kerana guru mengambil berat dengan prestasi dan sikap pelajar ke arah lebih baik.      
            Walau bagaimanapun, masih terdapat segelintir guru yang menggunakan waktu bekerja untuk menjana pendapatan sampingan seperti berniaga. Golongan seperti ini boleh menjejaskan reputasi dan menimbulkan persepsi negatif terhadap profesion keguruan. Pada pandangan saya, tidak menjadi kesalahan untuk berniaga dan menjana pendapatan sampingan, tetapi bukanlah dilaksanakan pada waktu bekerja iaitu semasa sesi persekolahan. Jika ingin berniaga, boleh dijalankan selepas waktu persekolahan dan pada hari cuti agar tidak mengganggu fokus kerjaya sebagai seorang guru. Guru perlu lebih cekap melaksanakan kurikulum persekolahan berbanding menjana perniagaan sendiri.
            Kesimpulannya, guru perlu sentiasa menjaga kualiti keguruan berasaskan SGM. Di samping itu, guru perlu bijak memperbaiki mutu akademik dan peribadi agar profesion keguruan dipandang tinggi di mata masyarakat. Jangan kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga. Perumpaan ini perlu diambil iktibar oleh segelintir guru yang menjadikan profesion keguruan hanya sekadar sandaran semata-mata kerana tiada pekerjaan. Tanggungjawab seorang guru sangat besar kerana mereka yang mendidik pelajar menjadi seorang pemimpin berguna di masa hadapan.



ULASAN INDIVIDU.
ISU: PENILAIAN BERASASKAN TEKNOLOGI
NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
           
            Penilaian adalah satu daripada beberapa aspek yang penting dalam sesuatu sistem pendidikan di Malaysia ataupun di luar negara. Penilaian merujuk kepada pertimbangan yang boleh dijustifikasikan mengikut matlamat yang ditetapkan, menghasilkan sama ada pencapaian perbandingan atau berangka. Pencapaian yang baik dalam pendidikan memerlukan seseorang itu mengukur dan menilai. Pengukuran perlu memberi ukuran yang tepat supaya keputusan yang terbaik dapat diambil. Penilaian dijalankan ke atas sesuatu program yang dilaksanakan dalam sesuatu institusi pendidikan. Penilaian juga dijalankan ke atas pengajaran dan pembelajaran sama ada di sekolah atau pun di institusi pengajian tinggi.
            Proses penilaian adalah langkah yang diperlukan untuk menguatkan pertimbangan. Dalam membuat pertimbangan, piawaian dan matlamat perlu diketahui terlebih dahulu. Contohnya menilai tentang pencapaian seseorang murid atau strategi pengajaran guru. Maklumat daripada pengukuran akan membantu seseorang membuat pertimbangan yang sewajarnya. Pertimbangan memerlukan maklumat yang diperolehi melalui pengukuran. Andaian kita diberi sebatang pembaris untuk mengukur panjang dua batang pensil. Tujuannya untuk menentukan pensil mana yang lebih panjang, kerana pensil yang lebih panjang dapat digunakan lebih lama. Maka, kita telah melakukan pengukuran sebelum melakukan penilaian. Andaian kedua pula, apabila kita berada pada situasi untuk memilih sebiji buah durian yang baik. Untuk membuat penilaian, kita perlu membuat perbandingan beberapa buah durian terlebih dahulu seperti membandingkan bau, jenis tangkainya, dan jenis gred buahnya. Hal ini juga melalui proses pengukuran, iaitu kita membandingkan beberapa biji durian yang ada sekalipun tidak menggunakan alat ukur tetapi berdasarkan pengalaman. Oleh itu, boleh  dikatakan bahawa pengukuran adalah kegiatan membandingkan sesuatu dengan ukuran tertentu dan bersifat kuantitatif, manakala penilaian adalah kegiatan mengambil keputusan untuk menentukan sesuatu berdasarkan kriteria baik buruk dan bersifat kualitatif.
            Penilaian hendaklah dianggap sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P & P), bukannya semata-mata dijalankan melalui ujian dan peperiksaan sahaja. Ia merupakan satu proses pengumpulan maklumat berkenaan dengan kemajuan dan prestasi pelajar. Dengan itu, di peringkat sekolah berbagai-bagai kaedah penilaian digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang kemajuan dan pencapaian pelajar. Tujuan penilaian adalah untuk mengetahui sejauh mana konsep-konsep yang disampaikan itu difahami oleh pelajar. Setelah diumumkan gred atau markah yang diperoleh, tahap pencapaian pelajar dalam satu-satu bidang pelajaran akan diketahui. Selain guru, ibu bapa juga akan tahu aras pencapaian anak-anak mereka dalam mata pelajaran yang berkenaan.
            Penilaian berasaskan teknologi merupakan strategi baru yang diperkenalkan. Penggunaannya masih belum dilaksanakan secara meluas. Penilaian berasaskan teknologi yang sedia ada kini adalah berbentuk permainan software di lawan web. Penilaian menggunakan teknologi harus dikaji pelaksanaannya. Hal ini kerana jika setiap mata pelajaran menggunakan penilaian berasaskan teknologi, maka proses pembelajaran dan pengajaran secara tradisional tidak lagi boleh digunakan. Setiap proses P&P harus dilakukan di makmal komputer bagi memastikan semua pelajar mahir menggunakan perisian untuk menyelesaikan masalah berkaitan P&P. Reka bentuk bilik darjah juga perlu diubah suai mengikut kesesuaian proses P&P.
            Walau bagaimanapun, banyak kelemahan jika penilaian menggunakan teknologi dilaksanakan. Pelajar akan terlalu bergantung kepada alat dan gajet untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Jika alatan seperti laptop atau telefon bimbit canggih yang mengandungi perisian tertentu tidak dibawa, maka pelajar tidak mampu menyelesaikan sesuatu masalah. Contoh dalam subjek Matematik, jika pelajar terlalu bergantung kepada alat elektronik untuk membuat pengiraan, akhirnya nanti pelajar itu sendiri tidak mampu menghafal sifir dan tidak pandai mengira.
            Pelbagai cara penilaian boleh digunakan. Namun, jika masih ingin melaksanakan penilaian berasaskan teknologi, boleh gabungkan penilaian formatif dan penilaian sumatif. Contohnya, penilaian formatif sebanyak 60% dan penilaian sumatif yang melibatkan teknologi sebanyak 40%. Perkadaran itu boleh berubah mengikut keperluan mata pelajaran. Oleh itu, para guru perlu bijak menentukan jenis penilaian untuk pelajar.




ULASAN INDIVIDU.
ISU: USAGE OF TECHNOLOGY
(VLE FROG)
NAMA           :           JULIANA BINTI MOHD REDZUAN
NO. MATRIK           :           M20151000725
           
            Dalam era globalisasi dengan penggunaan teknologi maklumat dan ilmu pengetahuan pada masa kini, pendidikan di Malaysia berkembang pesat dan semakin menghampiri sasaran negara iaitu Wawasan Negara 2020. Dalam aspek ini, teknologi maklumat menjadi salah satu agen pemangkin yang mengorak langkah ke arah pembudayaan Sains dan Teknologi bagi mewujudkan masyarakat yang berkebolehan dan berkemampuan dalam bidang teknologi selaras dengan misi dan visi negara.
            Kini teknologi pendidikan telah berkembang dan mengalami pelbagai perubahan seiring dengan perubahan arus semasa. Perubahan semakin rancak dengan penggunaan komputer dan internet secara meluas dalam bidang pendidikan khasnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p) dalam semua peringkat sistem pendidikan di negara ini. Istilah yang paling sesuai untuk menggambarkan kemajuan teknologi maklumat dalam bidang pendidikan hari ini ialah sebagai  teknologi maklumat yang sudah menjadi kepentingan dalam kurikulum.
            Teknologi maklumat dikatakan sebagai alat pemudah komunikasi apabila diguna untuk membolehkan pelajar   dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar , menerima dan berkongsi maklumat yang berbagai bentuk. Kemajuan teknologi maklumat pada hari ini membolehkan komunikasi dilakukan dalam pelbagai mod seperti teks, grafik , audio , video atau kombinasi pelbagai mod. 
Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (VLE) adalah satu sistem pembelajaran berasaskan web yang menyerupai dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep pendidikan konvensional dengan kaedah maya. Sebagai contoh, guru-guru dapat memberi tugasan, ujian dan menyemak tugasan secara maya, sementara pelajar dapat menghantar tugasan dan menyemak markah menerusi VLE. Ibu bapa boleh berkomunikasi dengan pihak sekolah manakala pentadbir sekolah boleh menguruskan kalendar sekolah dan mewar-warkan notis sekolah melalui Internet.
Penggunaan teknologi VLE Frog ini sangat bagus digunakan oleh semua pihak. Namun, masih terdapat sedikit kelemahan yang harus diatasi jika penggunaannya secara meluas ke seluruh negara. Capaian Internet yang sukar didapati di sekolah-sekolah luar bandar akan menyebabkan pelajar di luar bandar ketinggalan dalam teknologi kurikulum ini. Selain itu, pendedahan kepada semua guru, pelajar dan ibu bapa perlu dipertingkatkan. Selain itu, apabila kelajuan Internet rendah, sistem teknologi ini akan menyebabkan kesukaran untuk semua pihak akses menerusinya. Oleh itu, satu strategi yang berkesan perlu dilaksanakan jika pelaksanaannya digunakan secara meluas di semua sekolah.
 



No comments:

Post a Comment