Sunday, 6 December 2015

PENILAIAN BERASASKAN TEKNOLOGI



Jenis Bahan Dan Kelengkapan Dalam Penilaian Teknologi
            Kurikulum yang berorientasikan teknologi sering dikaitkan dengan hardware seperti televisyen, projektor, model dan komputer, dan perisian seperti video kaset, carta, peta, gambar dan buku kerja. Penggunaan peralatan dan bahan ini penting tetapi bukannya syarat kepada kurikulum berorientasikan teknologi. Peralatan dan bahan ini dianggap sebagai kelengkapan yang boleh memaksimumkan keadaan dan suasana yang sesuai untuk pembelajaran. Bagi pendidik berorientasikan teknologi, peralatan dan bahan ini adalah pembantu. Peralatan Membantu pengajaran dan pembelajaran telah digunakan sejak manusia mula belajar tetapi peralatan bertambah canggih sehingga ramai guru terkeliru dengan cara penggunaannya. Pada pandangan segelintir guru, kurikulum yang berorientasikan teknologi ialah kurikulum yang menggunakan banyak perlatan, terutamanya berbentuk hardware. Oleh yang demikian dalam kurikulum berorientasikan teknologi, beberapa pilihan harus ada bagi pencapaian objektif oleh setiap pelajar dalam pelbagai situasi.
            Selain penyediaan hardware, tumpuan juga harus diberi kepada penyediaan program. Dalam penyediaan program, pendidik memberi tumpuan kepada organisasi masa,bahan, peralatan, pelajar dan situasi pembelajaran. Sekiranya pembelajaran itu secara individu, maka organisasinya disesuaikan untuk memaksimumkan pembelajaran individu. Ini dapat dilihat dalam individual instruction apabila computer digunakan. Dalam mastery learning pula, penumpuan diberikan kepada pembelajaran berkumpulan. Bagi menolong pelajar selepas maklum balas tentang kelemahan pembelajaran diperolehi, melalui ujian formatif, beberapa pemulihan dicadangkan. Antara cara-cara ini ialah penggunaan buku teks, buku dan bacaan tambahan, pengajaran melalui kumpulan rakan sebaya dan ulangkaji luar.
            Walaupun pelajar tidak menjadi tumpuan di bawah konsep kurikulum berorientasikan teknologi, pelajar mengetahui maklumat tentang tahap penguasaan mereka. Ini bermakna ujian mempunyai peranan penting. Maklumat daripada ujian berterusan dijadikan asas kepada pembelajaran seterusnya. Dalam perspektif inilah kita dapat menyatakan bahawa peralatan sama ada yang terdiri daripada hardware mahupun perisian ialah perkara kedua dari segi kepentingannya. Penggunaan perlatan hanya bermakna apabila memerlukan sahaja. Peralatan yang digunakan dalam sesuatu program tidak mengambil kira penyusunan isi pembelajaran dan faktor pembelajaran tidak dapat dikatakan sebagai teknologi pembelajaran dan kurikulumnya tidak boleh diterima sebagai kurikulum berorientasikan teknologi.
Sistem Penilaian Berasaskan Web
            Pentaksiran adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang dapat mengumpul maklumat-maklumat yang sah dan boleh dipercayai tentang prestasi murid secara berterusan. Maklumat-maklumat ini hanya dapat diperolehi apabila guru mengelola, merekod, menterjemah, melapor dan membuat pertimbangan dan penilaian bertulis tentang prestasi, pencapaian dan keperluan murid. Dalam kajian Hamsiah Mohd Dahalan, melaporkan proses dan hasil dapatan kepada penilaian formatif  sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-SP4), yang mana Internet telah digunakan sebagai medium pentaksiran. Terdapat empat jenis penilaian yang telah diguna pakai dalam kajian ini iaitu: penilaian rujukan pakar, penilaian satu-ke-satu, penilaian kumpulan kecil dan penilaian kumpulan kajian lapangan.
Pentaksiran berasaskan web merangkumi penggunaan komputer dan Internet dalam proses pentaksiran. Istilah pentaksiran berasaskan web ini adalah meluas, merangkumi pelbagai kegiatan yang mana teknologi digital digunakan dalam semua kegiatan-kegiatan meliputi perancangan dan penghantaran pentaksiran, penandaan oleh komputer dan alat-alat atas talian, dan semua proses pelaporan, penyimpanan dan pemindahan data yang berkaitan dengan pentaksiran di peringkat sekolah.
Pentaksiran merupakan pusat kepada pengajaran dan pembelajaran. Ia mengukur sejauh mana keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran murid. Amalan pengurusan pentaksiran sesebuah sekolah itu mempengaruhi penglibatan murid dalam proses pembelajaran. Oleh itu sekolah harus mendapatkan strategi pentaksiran yang baik bagi memastikan semua pembelajaran murid dapat ditaksir dengan sebaik-baiknya. Pentaksiran berasaskan web ini berpotensi mengembangkan pemahaman murid terhadap pembelajaran guru dan merupakan satu kaedah latihan yang berkesan. Pentaksiran berasaskan web adalah cara terbaik bagi mengenalpasti keperluan murid dan dapat menanamkan keinginan untuk maju jika guru berupaya mengaitkan murid kepada sumber rujukan yang baik dan tepat serta memberikan maklum balas serta merta. Penggunaan teknologi yang mantap, dapat menyumbang kepada pentaksiran yang berkesan. Antara kebaikan penggunaan teknologi ini adalah penjimatan masa, memudahkan menanda dan penjimatan ruang penyimpanan. Dengan menggunakan komputer, guru akan mempunyai lebih masa untuk proses pengajaran dan pembelajaran

Panduan Membina Soalan Dalam Penilaian
            Pembelajaran adalah proses yang melibatkan kognitif, emosi dan tingkahlaku. Maka penilaian perlu meliputi semua domain tersebut. Murid memerlukan rangsangan yang berkesan untuk bertindak balas dalam bentuk tingkah laku dan pemikiran. Rangsangan juga membantu murid mengingat dan membentuk kefahaman. Tindakbalas murid terhadap rangsangan adalah pengalaman dan pengalaman adalah sebahagian daripada proses pembelajaran. Jadual 1 menunjukkan aras kesukaran soalan yang boleh digunakan dalam penilaian berasaskan teknologi. Sebagai contoh dalam topik pengiraan statistik, kaedah penilaian tradisional melibatkan kaedah jalan kerja yang panjang, manakala dengan kaedah teknologi menggunakan Microsoft Excel, pengiraan statistik menjadi lebih mudah. Oleh itu, aras kesukaran soalan yang diberikan harus berbeza. Hal ini kerana penggunaan teknologi memudahkan pencarian jawapan. Oleh itu, bentuk soalan aras tinggi perlu diberikan lebih banyak jika menggunakan penilaian berasaskan teknologi.



Pelbagai Pilihan Kaedah Tradisional
Konstruk Angka Kaedah Teknologi
Pilihan BETUL / SALAH
Jawapan pendek melengkap ayat
Pilihan BETUL / SALAH dengan penjelasan
Melengkap jadual matrik
Pelbagai pilihan dengan pelbagai media
gangguan
Pelbagai pilihan terbuka

Pelbagai jawapan
Membina kiasan
Melengkap kenyataan
Membina peta konsep
Mengkategori
Esei
Pilihan gantian
Projek
Menyusun hierarki
Demonstrasi
Membina bukti
Temuduga
Menyisip
Diagnosis
Melukis figura/kiasan
Membetul Soalan
Jadual 1: Perbezaan Aras Kesukaran Soalan
 MAKLUMAT SEKOLAH RENDAH – EBA1053
Kelebihan dan Kelemahan Menggunakan Teknologi Dalam Penilaian
            Dalam menggunakan penilaian berasaskan teknologi, pelajar boleh melaksana kiraan Matematik dengan cepat dan tepat. Paparan visual lebih statik dan dinamik. Peranan bunyi, suara dan muzik pada masa dan tempoh yang diperlukan adalah lebih baik. Penggunaan teknologi juga boleh mengenalpasti pengguna yang sah dan tidak sah melalui kata laluan.Selain itu, teknologi ini mampu mewujudkan persekitaran interaktif melalui maklum balas. Keputusan penilaian juga dapat diproses dengan tepat dan cepat. Tambahan pula, paparan pelbagai format keputusan seperti teks, graf, suara dan jadual adalah lebih jelas dan menarik. Keputusan penilaian berasakan teknologi juga mudah disimpan dan dicapai semula. Pemberian markah juga tidak prejudis.
            Penilaian berteraskan teknologi seperti ini mudah menyampaikan ujian kepada ramai pengguna dalam masa yang singkat, dan boleh mengemukakan maklumat analisis penilaian untuk panduan membuat keputusan. Seterusnya, dapat mengurangkan kos tadbir ujian dengan menggunakan kaedah ujian dalam talian. Hal ini meningkatkan penerimaan dan kepuasan calon dalam memenuhi keperluan kaedah ujian dan penilaian masa hadapan.
Namun penilaian berteraskan teknologi memerlukan guru dan pelajar memiliki pengetahuan dan kemahiran ICT.Mereka perlu memiliki pengetahuan dan kemahiran memprogramkan komputer bagi memastikan komputer dan pengguna boleh berinteraksi dengan berkesan.Kaedah ini juga memerlukan kebolehan menggunakan alat pengarangan ujian.Laporan keputusan sukar dijadikan bukti pencapaian sebenar pelajar kerana mereka tidak mengetahui cara pengiraan manual dan bergantung kepada keputusan alat elektronik.








No comments:

Post a Comment