Monday, 7 December 2015

PENGGUNAAN TEKNOLOGI (FROG VLE)



Pengenalan

Di Malaysia, pembelajaran maya bagi murid sekolah rendah adalah satu konsep pembelajaran yang baru tetapi di negara lain contohnya seperti di United Kingdom, Ireland, Amerika Syarikat, Hong Kong dan Singapura ia sudah lama bertapak dan diamalkan Siti (Aminah Khasiman, 2013). Menurut Rheingold (2004), persekitaran pembelajaran maya adalah berasaskan internet yang dibina untuk menghubungkan ahli-ahli komuniti dan membolehkan mereka berbincang dan bekerjasama dalam melakukan tugasan atau projek. Semua ahli komuniti yang terlibat dalam persekitaran pembelajaran maya perlu ada komputer dan boleh mengakses secara atas talian (on-line) dari mana-mana tempat. Ahli komuniti boleh terlibat secara aktif seperti bertukar-tukar pandangan mengenai perkembangan pada masa hadapan, berkongsi pandangan dalam perlaksanaan polisi tertentu atau berbincang tentang perkembangan tugasan mereka.
VLE atau Virtual Learning Environment adalah satu kaedah penyelesaian bersepadu yang membolehkan pengajaran, pembelajaran, kolaborasi dan pengurusan pentadbiran yang boleh diakses di sekolah, atau di mana-mana sahaja melalui capaian Internet. Ia juga boleh dikatakan sebagai School Community Environment disebabkan ibu bapa boleh mengakses apa jua hal-hal berkaitan pendidikan di sekolah. Frog VLE merupakan satu projek Transformasi sistem pendidikan yang telah dilaksanakan oleh KPM di bawah Projek 1BestariNet mulai tahun 2011. Di dalam projek ini, sekolah-sekolah dilengkapi dengan penyelesaian bersepadu mengenai urusan pentadbiran sekolah, kaedah maya pengajaran dan pembelajaran dan maklumat-maklumat terkini persekolahan murid-murid menerusi capaian Internet.
 Bayangkan Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (Frog VLE) sebagai internet, bilik darjah Online dan ruang sosial untuk sekolah, semuanya dalam di bawah satu bumbung. Ia adalah sistem pembelajaran berasaskan laman web yang menyerupai pendidikan dunia sebenar dengan menyatukan konsep pendidikan konvensional. Sebagai contoh, guru-guru boleh memberi tugasan, ujian dan markah secara maya, sementara para pelajar boleh menghantar kerja rumah mereka dan menyemak markah yang diperolehi melalui Frog VLE. Ibu bapa pula boleh berkomunikasi dengan guru-guru dan pihak pentadbir sekolah boleh menyusun kalendar sekolah dan memaparkan notis melalui Internet. Frog VLE boleh diakses di mana jua, pada bila-bila masa dengan adanya sambungan Internet.
Frog VLE adalah platform pembelajaran maya yang telah memenangi anugerah dan mudah digunakan, selain direka khas untuk pengguna. Dibangunkan di United Kingdom dengan rekod pencapaian selama 13 tahun, Frog memfokuskan kepada usaha untuk memudahkan kehidupan guru dan pelajar sekaligus untuk mempertingkatkan teknik pengajaran dan pembelajaran. Sebagai tambahan, Frog VLE juga disepadukan dengan rakan kandungan dan alat pendidikan lain yang berkuasa, termasuklah Google Apps untuk Pendidikan dan Khan Academy, untuk memajukan lagi teknik pengajaran dan pembelajaran. FrogAsia, penyedia penyelesaian Frog VLE, turut  bekerjasama rapat dengan golongan pendidik tempatan dan organisasi-organisasi pendidikan untuk membekalkan sistem pembelajaran bertaraf dunia yang releven dengan rantau Asia.
Selain teknologi, penekanan turut diberi kepada usaha untuk melengkapkan dan membimbing sekolah-sekolah tentang penggunaan Frog sebagai satu  peralatan yang boleh menambah-baik sekolah secara keseluruhannya.


Perlaksanaan FROG VLE

Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran akan dapat dipertingkatkan dengan penggunaan Frog VLE. Frog VLE dibina supaya dapat meluaskan jaringan hubungan dari kalangan ibubapa, guru dan pelajar. Tujuan utama untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berkuasa ke atas pemilikan pendidikan mereka serta dapat bersaing dalam ekonomi global yang berasaskan pengetahuan, kemahiran dan aspirasi. Frog VLE menyediakan guru dengan aplikasi yang mudah untuk melaksanakan tugas seperti merancang pengajaran, menandakan tugasan dan menguruskan kalender akademik.

Hubung dan kolaborasi:
Frog VLE juga menghubungkan para pendidik di seluruh negara bagi membolehkan mereka berkolaborasi serta berkongsi sumber dan idea.



Belajar di luar sempadan:
Oleh kerana Frog adalah berasaskan awan (cloud-based), pembelajaran boleh dilaksanakan pada bila-bila masa, di mana jua. Malah, disebabkan pelajar boleh melakukan penyimpanan awan, beg sekolah yang berat bakal menjadi sejarah.

Menarik dan Menambat Perhatian:
Sistem Frog yang mudah digunakan membolehkan guru dan pelajar mencari kandungan pendidikan di internet (video, imej, sumber pendidikan) dan menjadikannya sebagai satu laman web, tanpa perlunya kepakaran teknikal. Ini membolehkan guru menghasilkan sumber-sumber pengajaran yang menarik dan menambat perhatian bagi memenuhi gaya pembelajaran berbeza, dengan hanya beberapa klik mudah.

Platform pembelajaran yang terbukti:
 Frog mempunyai rekod pencapaian selama 13 tahun dan digunakan di lebih 700 buah sekolah di United Kingdom dan di seluruh dunia. Sebagai tambahan, Frog VLE turut disepadukan dengan rakan kandungan dan alat pendidikan lain yang berkuasa, termasuklah Google Apps untuk Pendidikan dan Khan Academy, untuk memajukan lagi teknik pengajaran dan pembelajaran.


Isu Persekitaran pembelajaran Maya (FROG VLE)

Perlaksanan projek 1BestariNet ini memberi sokongan kepada guru-guru dengan menyediakan aplikasi yang menarik dan bersesuaian untuk diakses. Laman Komuniti Frog dalam Frog VLE adalah satu ruang yang disediakan untuk memberi sokongan kepada guru-guru melalui penyediaan tutorial video, buku panduan latihan serta buku  panduan pengguna yang dapat membantu mereka memahirkan diri dengan kemahiran baru Frog VLE . Di Laman Komuniti Frog, guru-guru boleh mendapatkan idea-idea baru serta berkongsi amalan terbaik dan cerita-cerita kejayaan dengan bersambung dengan para pendidik lain di seluruh negara. Mereka juga boleh mencari kumpulan  berdasarkan subjek yang diminati, atau membuat kumpulan sendiri, menjemput guru-guru lain untuk menyertai kumpulan, blog, menghantar mesej dan terlibat dalam forum. Lebih daripada itu, Laman Komuniti Frog turut menyediakan sumber dan material lain sebagai cabaran dan inspirasi untuk golongan pendidik.The Pond adalah  portal pelajar yang boleh diakses melalui Frog VLE dan ia menyediakan sumber-sumber yang boleh dipelajari oleh Frog Student Champions dan membantu mereka untuk memacu penggunaan Frog VLE di kalangan sesama  pelajar. Tidak setakat itu, The Pond juga adalah ruangan untuk pelajar menyertai pertandingan, melayari pautan  pendidikan, video, permainan dan tip-tip, serta mengetahui tentang perkembangan Juara Pelajar Lain di Wall of Fame. Sebagai tambahan, para pelajar boleh bersembang dengan rakan sebaya serta berkongsi idea dan menyatakannya di dalam The Voice, satu bahagian dalam The Pond yang memberi ruang untuk para pelajar mengemukakan pendapat pelajar itu sendiri.
 
Kesimpulan
Inisiatif Kementerian Pendidikan Malaysia dalam memperkenalkan Persekitaran Pembelajaran Maya ini perlu disokong oleh semua pihak terutamanya di kalangan guru. Pembangunan ICT yang diketengahkan dalam bentuk  pembelajaran ini memberi banyak manfaat untuk memudahkan komunikasi di kalangan semua pihak yang terlibat sama ada ibu bapa, guru atau pelajar. Pendekatan yang digunakan dalam mengakses laman ini memberi peluang kepada ibubapa memberi respon sama ada komen atau cadangan dalam satu-satu program sekolah terbuka luas. Maklumbalas yang diterima boleh digunapakai demi meningkatkan kualiti dan impak kepada semua pelajar. Disamping itu, para pelajar pula semakin cekap dalam penggunaan aplikasi sistem ICT. Ini adalah selaras dengan perkembangan teknologi semasa dan aspirasi serta pelan pembangunan dalam menuju negara maju. Maklumat di hujung jari , menerusi persekitaran pembelajaran maya (FROG VLE )ini dapat direalisasikan dengan mantap melalui media pengantaraan yakni keberkesanan komunikasi seorang guru. Justeru itu kemahiran komunikasi guru perlu digilap dan dipertingkatkan dalam melahirkan generasi yang bijak ICT serta dapat mencapai objektif sesebuah sekolah. Ini juga membantu dalam membentuk modal insan yang berketrampilan dan berdaya saing.

No comments:

Post a Comment