Saturday, 17 October 2015

FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA JURANG PENCAPAIAN MATEMATIK DI KALANGAN MURID



FAKTOR PERTAMA : LOKALITI ( BANDAR DAN LUAR BANDAR )
                Laporan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (2004) yang telah dijalankan mendapati pelajar sekolah menengah mencatatkan tahap kelulusan sederhana dalam mata pelajaran Sains dan Matematik dengan kelemahan ketara dikesan di sekolah luar bandar. Menurut Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Ahamad Sipon, perbandingan prestasi mengikut lokasi juga telah mendapati pelajar sekolah menengah (tingkatan satu dan dua) serta sekolah rendah (tahun satu dan dua) di kawasan bandar mengatasi luar bandar dalam pencapaian kedua-dua mata pelajaran berkenaan (Syuhada, 2005).

                            Tiga aspek utama yang menjadi jurang pencapaian matematik pelajar adalah dari segi lokaliti adalah kemudahan infrastruktur, sumber manusia dan bahan rujukan yang berbeza di bandar dan di luar bandar bagi setiap sekolah rendah.

                            Di Sabah dan Sarawak, masih terdapat banyak lagi kawasan yang tidak mempunyai infrastruktur jalan raya yang baik, bekalan air, bekalan elektrik dan juga pengangkutan awam. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (2006), kemudahan infrastruktur di sekolah bandar adalah jauh lebih baik dan lengkap daripada sekolah di luar bandar.  Ketiadaan pengangkutan awam yang tetap menjejaskan perjalanan pelajar ke sekolah kerana perkhidmatan pengangkutan hanya beroperasi waktu pagi sahaja,

                            Selain itu, ketiadaan bekalan elektrik telah menyebabkan masa pelajar untuk mengulangkaji terhad di mana mereka hanya boleh membuat ulangkaji pada waktu pagi sahaja. Masalah bertambah buruk apabila mereka terpaksa menghabiskan masa untuk mendapatkan bekalan air demi keperluan asas mereka.

                            Petikan daripada Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP 2006-2010) menyatakan bahawa seramai 190,336 orang guru di sekolah rendah di Malaysia. Daripada jumlah ini, 15 444 guru di sekolah rendah ialah Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT), guru dalam latihan dan guru sambilan atau sementara. Oleh yang demikian, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menghadapi kesukaran dalam menempatkan guru-guru terlatih dan berpengalaman, terutamanya bagi mata pelajaran yang kritikal seperti Sains dan Matematik di kawasan luar bandar dan pedalaman.  Selain itu juga, bilangan pelajar dan guru yang sedikit menyebabkan pencantuman kelas atau multigrade teaching iaitu mengajar sebuah kelas yang terdiri daripada pelbagai tahun persekolahan dilaksanakan. Hal ini menyebabkan para pelajar sukar dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan teknik pengajaran guru yang berbeza-beza mengikut keperluan mereka.

                            Kemudahan bahan rujukan juga merupakan salah satu masalah utama. Kelengkapan yang baik dalam aspek ini boleh membantu peningkatan akademik pelajar. Peruntukan yang rendah juga menyebabkan peningkatan kualiti seperti pembelian buku-buku dan lain-lain kemudahan menyukarkan aktiviti tersebut dilakukan. Perkongsian buku-buku dan bahan-bahan rujukan justeru dapat mengurangkan kekangan kekurangan bahan rujukan dan buku-buku pada sekolah-sekolah yang terlibat.

PERBANDINGAN PENCAPAIAN MATEMATIK


 















FAKTOR KEDUA : GAYA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU
                 Gaya pengajaran dan pembelajaran guru juga mempengaruhi pencapaian Matematik pelajar. Guru harus cemerlang PdP untuk menghasilkan murid yang cemerlang akademik dan berprestasi tinggi
                            Pengajaran ialah satu proses memindahkan ilmu, memperkembang potensi individu dan membolehkan individu mengaplikasikan ilmu serta menyumbangkan kepada keharmonian agama, keluarga dan masyarakat
                 Pembelajaran ialah satu aktiviti mencerap ilmu, menyimpan ilmu, mencanai ilmu dan menyatakan ilmu dalam bentuk penulisan dan lisan.
                            Kementrian Pelajaran Malaysia telah mengadakan banyak kursus agar guru sentiasa bersedia mengajar dengan  menarik dan berkesan. Bagaimana menjadi PdP menarik dan berkesan? Guru perlu mengajar menggunakan 6 komponen pengajaran dalam bilik darjah iaitu induksi, kandungan, aktiviti, penilaian, pengayaan, pengukuhan & pemulihan serta perkembangan.
                            Tidak cukup jika guru hanya mengajar mengikut 6 komponen tadi. Guru juga harus menghasilkan pembelajaran yang menarik minat dengan mengadakan projek, kuiz, permainan, cerita, lagu atau ujikaji. Aktiviti-aktiviti tersebut secara tidak langsung, akan menarik minat murid untuk mengikuti PdP kita sehingga selesai.

PdP yang cemerlang juga haruslah mempunyai ciri-ciri berikut :
1. Penyampaian dan perkembangan pelajaran.
2. Teknik penyoalan guru
3. Penglibatan pelajar.
4. Peneguhan.
5. Pengiktirafan.
6. Latihan dan tugasan.

PdP yang kurang cemerlang sudah semestinya mengakibatkan :
  • Objektif PdP tidak tercapai.
  • Hilang fokus dalam bilik darjah.
  • Pelajar tidak minat belajar.
  • Pelajar bosan hadir ke sekolah.
  • Gagal membentuk sahsiah pelajar.
  • Masalah disiplin pelajar.
  • Pelajar gagal dalam peperiksaan atau penilaian.

FAKTOR KETIGA : MOTIVASI DAN KEYAKINAN PELAJAR
                 Motivasi dan keyakinan diri pelajar juga mempengaruhi jurang pencapaian Matematik. Guru di sekolah memainkan peranan penting dalam menyerapkan motivasi intrinsik pelajar agar keseronokan belajar di sekolah itu timbul dengan sendirinya.
                            Hanya peratusan kecil pelajar yang datang ke sekolah dengan keinginan untuk belajar. Sebaliknya, ramai pula yang datang sekolah pada setiap hari kerana ibu bapa mereka yang memaksa mereka untuk berbuat demikian.
                            Bagaimana guru boleh membantu meningkatkan motivasi dan keyakinan pelajar? Di sini, guru harus bertindak sebagai penjaga pelajar di sekolah. Berikut adalah 5 perkara yang perlu guru lakukan di sekolah :

1. SELIDIK BAGAIMANA UNTUK MELAKUKAN
                            Untuk membantu memberi motiva si kepada para pelajar, guru boleh agihkan kaji selidik yang ringkas. Kaji selidik ini meminta mereka nyatakan:
a) Apa yang mereka mahu belajar
b) Apa yang mereka telah belajar
c) Apa yang guru boleh lakukan untuk menjadikan    pembelajaran di kelas supaya menjadi  lebih menarik.
                            Walaupun kita mempunyai kekangan masa kerana mengejar silibus dan atas kesibukan lain-lain tugasan, carilah masa untuk mengusahakannya kerana ia memberi banyak manfaat kepada kita. Soal selidik sebegini dapat membantu kita untuk memikirkan bagaimana untuk merangka P&P dengan lebih berkesan.

2. WUJUDKAN PERSEKITARAN YANG MENGGALAKKAN PEMBELAJARAN
v  Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang selamat dan menarik untuk pelajar.
v  Guru perlu menggariskan pencapaian yang diharapkan daripada pelajar dengan jelas.
v  Beri peluang untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang sejajar dengan kemampuan pelajar.
v  Galakkan pelajar untuk menerima kesilapan sebagai sesuatu yang normal dan juga mengambil pengajaran daripadanya.

3. HORMATI SEBAGAI SEORANG INDIVIDU
                 Galakkan sekolah untuk mementingkan prinsip kesamaan antara pelajar. Semua pelajar perlu dipertimbangkan sama rata, tanpa mengira umur, bangsa, kepercayaan agama, kepercayaan budaya dan tahap keupayaan mereka. Jika semua pelajar merasakan mereka dilayan sama rata, mereka akan lebih bermotivasi untuk belajar.
                      Pelajar akan terpupuk motivasi intrinsik untuk belajar apabila mereka merasa dihormati oleh guru-guru dan kakitangan sekolah. Seterusnya, dia akan bekerja lebih keras untuk mencapai matlamat yang guru-guru dan sekolah telah garis dan sasarkan.

4. BINA DAN GALAKKAN SISTEM SOKONGAN DI SEKOLAH DAN DI RUMAH
                 Hubungan dua hala antara pelajar dan guru, dan juga antara pelajar dengan keluarganya juga mempengaruhi motivasi intrinsik. Apabila pelajar mempunyai sistem sokongan yang kukuh di rumah dan di sekolah, mereka sentiasa mendapat dorongan sewajarnya. Ini akan membantu mereka menjadi pelajar berprestasi tinggi.
                            Kebanyakan pelajar berminat untuk memberi yang terbaik untuk orang-orang yang bermakna dalam hidup mereka. Jika orang-orang ini mengambil sikap sambil lewa terhadap pendidikan, pelajar pun akan mengambil sikap yang sama.
                            Pelajar-pelajar sekolah rendah biasanya akan melakukan sesuatu untuk ibu bapa dan guru-guru mereka tanpa banyak masalah. Walau bagaimanapun, apabila pelajar itu meningkat dewasa, ia sudah mempunyai rangkaian sosial yang agak luas. Secara beransur-ansur, ibu bapa dan guru-guru akan digantikan oleh rakan-rakan pergaulan mereka.
                            Remaja lebih mudah terpengaruh dengan rakan sepergaulan dan juga tunduk dengan mudah kepada cadangan dan pandangan rakan-rakan mereka. Maka dengan itu, guru-guru sekolah menengah dicadangkan untuk mewujudkan hubungan yang kuat di antara pelajar mereka. Ini dapat membantu untuk memberi motivasi kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam perlakuan yang membawa kepada pencapaian akademik yang baik.

5. GALAKKAN PEMBELAJARAN KOPERATIF
                            Guru juga boleh wujudkan dan galakkan peluang kepada pelajar untuk bekerjasama di antara satu sama lain. Kerjasama di dalam sesuatu kumpulan mampu untuk meningkatkan tahap penglibatan pelajar terhadap pembelajaran.
                            Ada pelbagai manfaat yang diperolehi apabila pelajar bekerjasama di dalam satu kumpulan. Antara lain, ia menggalakkan percambahan idea, sokong-menyokong antara satu sama lain dan juga suasana yang seronok untuk belajar di samping rakan sebaya.













FAKTOR KEEMPAT : PRESTASI SEKOLAH



                       Prestasi sekolah berkaitan dengan suasana sekolah dan persekitaran sesebuah sekolah. Kebiasaannya sekolah yang berprestij tinggi mempunyai persekitaran dan suasana yang lebih baik untuk sesi pembelajaran pelajar. Hal ini kerana prestasi sekolah berkaitan dengan pendidikan nilai dan pembinaan watak seseorang pelajar.

                            Pendidikan nilai di sekolah berkaitan dengan pembinaan karakter atau watak baik dari segi sivik, moral dan sebagainya. Menurut Kamaruddin M. Said (2005), dalam Amanat Presiden di hadapan pemimpin dan ahli UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra pada 5 Februari 2005, Y.A.B. Perdana Menteri menyatakan bahawa pembinaan watak baik adalah amat konsisten dan sesuai dengan pembangunan modal insan.

                            Pendidikan nilai adalah keperluan sepanjang masa, kekal atau abadi, bagi semua masyarakat dan budaya (Davidson, 2005), dan rasa bimbang masyarakat terhadap watak golongan remaja dan belia adalah kes bagi membangkitkan pendidikan nilai. Seperti dinyatakan oleh Lapsley dan Power (2005), kebangkitan pendidikan nilai sering kali mengiringi zaman perubahan atau peristiwa ‘malapetaka’ dalam masyarakat.

                            Dengan pendidikan nilai yang bagus, dapat membantu murid mengembangkan potensi mereka untuk sentiasa positif untuk belajar dan berwatak baik. Prestasi sekolah yang tinggi selalunya melibatkan lebih banyak aktiviti, program dan projek yang relevan dan menyumbang kepada pembinaan watak para pelajar. Nilai pendidikan sekolah berprestij tinggi merupakan pengerak utama dalam sistem pendidikan.

                            Oleh itu, nilai pendidikan yang ditampilkan oleh sekolah berprestij berkaitan dengan isu intergriti untuk pencapaian sekolah yang cemerlang. Maka pihak sekolah akan lebih berusaha membantu murid membuat pertimbangan yang baik dan bertindak sewajarnya terhadap tingkahlaku pelajar seperti salah benar, serta baik jahat.

                            Natijahnya, prestasi sekolah yang baik akan membuat pelajar bersaing secara sihat dan lebih berusaha untuk mencapai pencapaian yang lebih baik dalam akademik terutama dalam bidang Sains dan Matematik yang seringkali dikatakan susah.













RUJUKAN
Kementerian Pendidikan Malaysia (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-
2025). Diperolehi pada 14 Oktober 2015 daripada
http://www.moe.gov.my/userfiles/file/PPP/Preliminary-Blueprint-ExecSummary-
BM.pdf

Muhamad Khairi (2008) Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran. Diperolehi pada 12 Oktober 2015 daripada http://www.freewebs.com/ptk2/ptkkhusus2.htm

Sektor Pengurusan Akademik JPN Pahang (5 Jan 2013) Pengajaran dan Pembelajaran yang Cemerlang. Diperolehi pada 14 Oktober 2015 daripada http://www.slideshare.net/spajpnp/pdp-cemerlang

Nor Azhar Ishak (27 Februari 2007) Tip P&P : "5 tip untuk menyuntik motivasi kepada pelajar anda" . Diperolehi pada 15 Oktober 2015 daripada http://norazharishak.blogspot.my/2012/02/tip-p-tip-untuk-menyuntik-motivasi.html



No comments:

Post a Comment