Pendekatan Pengajaran Konstruktivisme
Pendekatan konstruktivisme
didefinisikan sebagai pembelajaran yang bersifat generatif, iaitu tindakan
mencipta sesuatu makna dari apa yang dipelajari. Pendekatan pengajaran ini
memberi idea-idea baru tentang pertumbuhan kognitif dan pembelajaran.
Konstruktivisme merupakan proses
pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda
manusia. Tidak semua pengetahuan pelajar diperolehi melalui pengalaman
pancaindera ataupun terdapat pengetahuan sejati dalam mental murid.
Penekanan ditumpukan kepada keperluan
murid untuk membina pemahaman mereka dalam setiap konsep. Peranan utama dalam
pengajaran bukanla penyampaian pelajaran, penerangan ataupun “perpindahan”
pengetahuan kepada pelajar, tetapi merupakan penciptaan situasi tertentu untuk
membolehkan pelajar membina konsep mental yang diperlukan. Pendekatan ilmu
pengetahuan diperolehi dengan cara pembinaan murid sendiri melalui pengalaman,
renungan dan pengabstrakan.
Pengetahuan dikembangkan secara
aktif oleh pelajar yang mana pembelajaran merupakan hasil daripada usaha murid
itu sendiri untuk pembinaan konsep atau pengetahuan sendiri. Guru hanya
berperanan sebagai fasilitator ataupun pembimbing. Lima fasa yang sepatutnya
guru amalkan jika menggunakan pendekatan pengajaran konstruktivisme ialah ;
- Guru meneroka pengetahuan sedia ada murid pada permulaan sesuatu pelajaran melalui soal jawab atau ujian.
- Guru menguji idea atau pendirian murid melalui aktiviti yang mencabar idea atau pendiriannya.
- Guru membimbing murid menstrukturkan semula idea.
- Guru memberi peluang kepada murid untuk mengaplikasikan idea baru yang telah diperoleh untuk menguji kesahihannya.
- Guru membimbing murid membuat refleksi dan perbandingan idea yang baru diperoleh.
Laporan Video Pengajaran
Topik : Purata
Nama
Guru : Cikgu
Norfaizah binti Ismail
·
Murid memberi salam
sejurus selepas guru masuk ke kelas.
·
Guru meminta murid
membacakan doa belajar bersama-sama.
Set Induksi :
- Tiada
Langkah 1 :
Penerangan konsep purata
dan rumus purata
Tempoh masa : 8 minit
·
Guru menggunakan 3 bekas
yang berisi bilagaan peket biskut yang tidak sama banyak. Bekas A = 7 peket,
bekas B = 5 peket, bekas C = 6 peket. Jumlah peket biskut kesemuanya ialah 18
peket.
·
Meminta tiga orang murid
mengira bilangan peket biskut dalam setiap bekas. Murid menyatakan bahawa
bilangan setiap bekas tidak sama/ tidak sama rata.
·
Untuk jadikan bilangan
peket biskut sama dalam setiap bekas, seorang murid diminta untuk mengagihkan
peket biskut tersebut dalam setiap bekas satu per satu.
·
Setelah selesai, murid
mengira bilangan peket biskut dalaam setiap bekas. Murid dapat jawapan 6 peket
biskut dalam setiap bekas.
·
Guru mengulang langkah
tersebut dengan menggunakan 2 bekas sahaja dan 18 peket biskut.
·
Sekali lagi seorang murid
dipilih untuk melakukan aktiviti yang sama. Murid tersebut mendapat jawapan 9
peket dalam setiap bekas setelah dibahagi sama rata.
·
Guru menerangkan bahawa,
Jumlah biskut =
jumlah kuantiti
Bilangan bekas = bilangan
kuantiti
Oleh itu, rumus purata ialah,

Langkah
2 :
Aktiviti
Kumpulan : Memahami konsep purata
Tempoh
masa : 14 minit
·
Murid dibahagikan kepada
empat kumpulan di mana satu kumpulan terdiri daripada 8 orang murid.
·
Guru memberikan tiga
bekas yang berisi pembilang kepada setiap kumpulan.
·
Guru meminta murid mengira
bilangan pembilang dalam setiap bekas. Bekas A : 12 pembilang, bekas B : 11
pembilang dan bekas C : 7 pembilang.
·
Murid diminta mengira
jumlah pembilang dan membahagikan sama rata ke dalam ketiga-tiga bekas untuk
mendapatkan purata. Murid mendapat jawapan 10 pembilang.
·
Guru menerangkan, jika
menggunakan rumus purata, 30 ÷ 3 = 10.
·
Aktiviti ini diulang
sebanyak dua kali dengan jumlah pembilang yang berbeza pula.
·
Kemudian, guru
menggunakan dua bekas sahaja. Di mana, bekas A : 16 pembilang dan bekas B : 5 pembilang.
·
Aktiviti menggunakan dua
bekas ini diulang sebanyak dua kali juga.
Langkah
3 :
Mengingat
dan menyebut semula rumus purata.
Tempoh
Masa : 10 minit
·
Melalui aktiviti tadi,
guru mengingatkan semula tentang rumus purata.
·
Wakil kumpulan diminta
bertanya tentang rumus purata kepada wakil kumpulan lain. Contoh : “Azlina,
apakah rumus purata?”
·
Aktiviti ini diteruskan
sehingga guru berpuas hati.
Langkah
4 :
Kuiz
dalam kumpulan menggunakan rumus purata.
Tempoh
Masa : 10 minit
·
Guru menyediakan papan
markah dengan melakarkannya di papan putih.
·
Murid yang cepat
menjawab, boleh angkat tangan untuk menyebut jawapannya secara lisan. Murid
mengira dalam buku tulis. Kumpulan yang betul akan mendapat markah.
·
Soalan diberi oleh guru
secara lisan sahaja.
Langkah
5 :
Pemberian
Kerja Rumah
Tempoh
masa : 5 minit
·
Guru mengedarkan lembaran
kerja sebagai latihan di rumah kepada murid.
Penutup
Soal
jawab
Tempoh
Masa : 2 minit
·
Guru mengingatkan semula
tentang rumus purata.
·
Murid diminta untuk
menyebut semula rumus purata.
No comments:
Post a Comment