Wednesday, 14 October 2015

ISU: PERKEMBANGAN PENDIDIKAN MATEMATIK DI MALAYSIA (SEKOLAH RENDAH)



PERKEMBANGAN KURIKULUM MATEMATIK DI MALAYSIA.


Kronologi perkembangan pendidikan Matematik di Malaysia terbahagi kepada 2 peringkat, iaitu sebelum tahun 1980, dan selepas tahun 1980.





PERKEMBANGAN PENDIDIKAN MATEMATIK SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA SEBELUM TAHUN 1980

                 Sebelum Perang Dunia Ke-2, silibus Matematik di Semenanjung Malaysia adalah tidak selaras. Pada ketika itu, setiap sekolah bebas menggunakan sebarang buku rujukan. Topik yang diajar juga tidak khusus dan tiada standard iaitu bergantung kepada keperluan yang dirasakan bersesuaian untuk sesi pembelajaran.
                            Kurikulum Matematik berubah menjadi standard dan rasmi selepas tahun 1956 dengan tercetusnya Laporan Razak, yang menyatakan perlu ada silibus umum untuk semua sekolah kerajaan. Maka, perancangan silibus Matematik untuk sekolah rendah dibuat dan dilaksanakan selepas tahun 1956. Walaubagaimanapun, terdapat hanya sedikit perubahan topik pada kurikulum yang rasmi itu. Perubahan besar hanya berlaku selepas pelaksanaan Projek Khas pada 1970.

Tujuan Laporan Razak.




PROJEK KHAS (1970)
                            Projek Khas Kementerian Pelajaran Malaysia bermula pada 1968 diterajui oleh Menteri Pelajaran Malaysia, En. Abu Hassan Ali. Objektif Projek Khas ini adalah untuk memperbaiki mutu pendidikan matematik dan sains supaya selaras dengan perkembangan matematik moden di negara-negara maju.
                            Projek Khas dibiayai oleh Yayasan Asia dan beberapa ahli American Peace Corps dilantik sebagai penasihat projek. Bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran direka cipta oleh sekumpulan pensyarah dan guru yang terlatih di luar negara. Selain itu, strategi serta kaedah berpusatkan guru diperkenalkan. Kaedah inkuiri-penemuan juga digalakkan. Namun, hanya terdapat sedikit perubahan kandungan matematik sekolah rendah pada Projek Khas ini.

                            Kajian rintis bagi Projek Khas ini dilancarkan pada 1970. Sebanyak 30 buah sekolah sekitar Kuala Lumpur digunakan bagi tujuan ini. Program ini telah diubahsuai dan diperkenalkan ke semua sekolah rendah dari masa ke semasa sehingga ianya digantikan dengan Matematik KBSR.

PROJEK IMBUHAN
Projek Imbuhan telah dilaksanakan selepas Perang Dunia yang kedua untuk menangani keadaan ketidakadilan peluang pendidikan di antara golongan kaya dan miskin. Pada ketika ini, wujud jurang yang amat ketara kerana taraf sosio ekonomi yang berbeza. Golongan kaya mendapat pendidikan yang sempurna manakala golongan miskin terus dipinggirkan untuk belajar. Maka, Projek Imbuhan dijalankan untuk membela nasib kanak-kanak dari keluarga yang berpendapatan rendah.

Projek Imbuhan ini telah dilancarkan dan dilaksanakan dari tahun 1975 sehingga tahun 1980. Melalui projek ini, segala peruntukan khas dalam bentuk bantuan telah dihulurkan kepada semua ibubapa dan pelajar sekolah rendah dan pra-sekolah yang kurang berkemampuan. Ini termasuklah pemberian subsidi makanan, bantuan kewangan dan kemudahan-kemudahan lain. Bagi menjayakan program ini, projek ini telah disokong oleh sumber-sumber seperti bahan pembelajaran khas dan guru-guru yang dilatih khusus menjalankan projek ini. Skema pembelajaran juga direkabentuk mengikut perkembangan kognitif murid-murid. Projek ini menitikberatkan bidang pedagogi (pendidikan pemulihan) dan elemen-elemen sosio-ekonomi dan politik.

PROJEK InSPIRE 
Idea untuk menubuhkan Projek InSPIRE  bermula dalam tahun 1977. Langkah ini  diterajui  oleh Universiti Sains Malaysia sebagai satu projek pendidikan. Objektif utama projek ini ialah untuk mencari kaedah yang berkesan bagi menjalankan program pemulihan dan pengayaan matematik di sekolah- sekolah rendah di luar bandar. Pelbagai set bahan- bahan untuk aktiviti  pemulihan dan pengayaan matematik telah dibina dan dihantar ke sekolah- sekolah untuk diuji. Di samping itu, objektif kedua projek ini ialah membantu Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia melaksanakan program pemulihan dan pengayaan dalam KBSR. Projek InSPIRE ini telah dilancarkan secara rasmi pada tahun 1983
                        Objektif utama Projek InSPIRE adalah untuk mengembangkan dan mempertingkatkan lagi sistem pengajaran yang dapat memperbaiki mutu proses pengajaran-pembelajaran di sekolah rendah luar Bandar di Malaysia. ‘InSPIRE’ adalah nama ringkas dari ‘Integrated System of Programmed Instruction for the Rural Environment’, yang bermaksud ‘Sistem Paduan Pengajaran Terancang untuk Luar Bandar’.
                        Sejak penubuhannya, Projek InSPIRE terkenal dengan bahan-bahan pengajaran-pembelajaran yang dihasilkan. Berikutan dengan itu, ia telah menerima tawaran untuk menjalankan pelbagai projek penyelidikan dan perundingan bagi meningkatkan kecemerlangan pendidikan di peringkat nasional. Antaranya ialah Projek KBSR-Program Pemulihan Pengkayaan (1993-1997), Projek InSPIRE Sabah Fasa III (1990 -1994). Projek InSPIRE juga telah dilantik oleh beberapa agensi antarabangsa untuk menjalankan kajian-kajian penyelidikan dan penilaian secara komisyen. Di antara agensi-agensi tersebut termasuklah UNESCO, Van Leer Foundation, IDRC, SEARRAG, Commonwealth Secretariat dan Bank Dunia.
                        Sekali lagi Yayasan Sabah telah memberi kepercayaan kepada PPIP untuk melaksanakan Projek InSPIRE (II) dengan jumlah pembiayaan sebanyak RM 2.5 juta bagi tempoh (2007-2012) bagi membantu mengatasi masalah prestasi murid di kawasan luar bandar dalam peperiksaan berpusat yang jauh ketinggalan berbanding dengan sekolah dalam kawasan bandar merupakan perkara yang mendapat perhatian setiap pihak yang berkepentingan sejak sekian lama.

Projek InSPIRE II telah mengenal pasti empat mata pelajaran utama sebagai fokus, iaitu :
        i.            Sains
      ii.            Matematik
    iii.            Bahasa Malaysia
    iv.            Bahasa Inggeris  

KURIKULUM BARU SEKOLAH RENDAH (KBSR)
                        KBSR dilaksanakan pada tahun 1983 berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai sebahagian daripada pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1979). Perubahan kurikulum ini adalah sebahagian daripada reformasi Kurikulum Pendidikan Negara. Melaluinya, kurikulum matematik telah mengalami perubahan yang besar daripada Kurikulum Matematik Moden.  
                        Perubahan utama ialah mengurangkan kandungan(content)  matematik supaya menjadi lebih sesuai dengan kebolehan murid. Sukatan pelajaran dibahagi kepada dua;  Aras I dan Aras II. Aras I (Tahun 1 – Tahun 3) mementingkan penguasaan terhadap konsep-konsep asas penomboran serta pelaksanaan empat operasi asas matematik (+, -, ÷ dan x). Aras II (Tahun 4 – Tahun 6) pula mementingkan aplikasi kemahiran operasi asas serta penyelesaian masalah matematik.
                        Kurikulum ini bertujuan untuk menyediakan peluang yang sama bagi semua murid untuk memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap, peraturan serta amalan sosial masyarakat yang baik. Matematik KBSR ini bertujuan untuk mengembangkan kemahiran mengira di kalangan murid. Mereka perlu juga menguasai kemahiran-kemahiran asas matematik.

KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH  (KBSR)

Matlamat KBSR
Matlamat pendidikan sekolah rendah adalah untuk memastikan perkembangan potensi murid secara menyeluruh, seimbang dan bersepadu. Perkembangan ini meliputi aspek-aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani bagi melahirkan insan yang seimbang,harmonis dan berakhlak mulia.

Objektif KBSR
Bagi mencapai matlamat tersebut, pendidikan di peringkat rendah bertujuan untuk membolehkan murid:

  1. Mengetahui dan memahami     konsep, definisi, peraturan dan prinsip-prinsip berkaitan nombor, operasi, ruang, ukuran dan perwakilan data.

  1. Menguasai operasi asas matematik :
·         Penambahan
·         Penolakan
·         Pendaraban
·         Pembahagian

  1. Menguasai kemahiran dalam operasi bergabung.

  1. Menguasai kemahiran asas matematik iaitu :
·         Membuat anggaran dan pembundaran
·         Pengukuran
·         Perwakilan data
·         Mentafsir maklumat dalam bentuk graf dan carta

  1. Menggunakan kemahiran Matematik dan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian secara efektif dan bertanggungjawab ;

  1. Menggunakan bahasa Matematik dengan betul ;

  1. Menggunakan teknologi yang sesuai dalam pembinaan konsep, memperolehi kemahiran Matematik dan penyelesaian masalah ;

  1. Mengaplikasikan pengetahuan Matematik secara bersistematik, heuristik, tepat dan berhati-hati ;

  1. Mengambil bahagian dalam aktiviti berkaitan Matematik ; dan

  1. Menghargai kepentingan dan keindahan Matematik.


KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)

            KSSR merupakan satu transformasi pendidikan, iaitu proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah.
            KSSR  mula dilaksanakan secara berperingkat mulai tahun 2011. Menurut Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, KSSR tidak menggantikan tetapi seiringan dengan KBSR.     
            KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif. Modul Asas Teras merangkumi mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Matematik, Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Modul Asas Tema pula terdiri daripada Dunia Sains dan Teknologi, Malaysia Negaraku serta Seni Visual dan Muzik. Modul Asas Elektif pula pilihan bahasa seperti Bahasa Tamil, Bahasa Cina atau Bahasa Arab.
            Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai. Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai.

Matlamat KSSR
Matlamat Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik adalah untuk membina pemahaman murid tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea matematik yang mudah dan berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik secara berkesan dan bertanggungjawab dalam kehidupan seharian.

Objektif KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Matematik membolehkan murid :

  1. Memahami dan mengaplikasi konsep, dan kemahiran matematik dalam pelbagai konteks.

  1. Memperluaskan penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan Nombor dan Operasi, Sukatan dan Geometri, Perkaitan dan Statistik.

  1. Mengenal pasti dan menggunakan perkaitan dalam idea matematik, di antara bidang matematik dengan bidang lain dan dengan kehidupan harian.

  1. Berkomunikasi menggunakan idea matematik dengan jelas serta penggunaan simbol dan istilah yang betul.

  1. Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik untuk diaplikasi dan membuat penyesuaian kepada pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah.

  1. Berfikir, menaakul dan membuat penerokaan secara matematik dalam kehidupan harian.

  1. Menggunakan pelbagai perwakilan untuk menyampaikan idea matematik dan perkaitannya.

  1. Menghargai dan menghayati keindahan matematik.

  1. Menggunakan pelbagai peralatan matematik secara efektif termasuk TMK untuk membina kefahaman konsep dan mengaplikasi ilmu.






























RUJUKAN

Abdullah Sani. Y. 2003. Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Pahang: PTS Publications &
Distributor Sdn. Bhd.

Ikhsan, O., & Norila, M.S. 2005. Kurikulum & Pengajaran Sekolah Rendah, Aspek-aspek
yang Berkaitan. Tanjong Malim: Quantum Books.

Mok Soon Sang 2004. A Primary Education Course in Mathematics for Post Graduate
Diploma. Subang Jaya : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.



No comments:

Post a Comment